Research areas
Language and cognition
Language has a determining influence on how we think, how we plan our actions and how we perceive the world. The main focus of the projects in this area is to find out how language influences on our mental concepts such as movement, space, and colour.
Spatial cognition
Spatial cognition refers to the effect of language on spatial perception. Speakers of different mother tongues depict different non-linguistic and linguistic behavior with respect to space and spatiality. Such behavioral differences can usually be attributed to grammatical differences in respective languages.
Speech pathology
Language is a fragile system. This becomes evident, when it is affected by diseases or speech disorders. In this research area, speech processing of speakers with Alzheimer’s, dementia, Down’s syndrome (Trisomy 21) or William-Beuren syndrome as well as of children with language-specific development disorder are investigated and compared.
First language acquisition & Second language acquisition
These projects examine how children acquire their mother tongue(s) or even other languages throughout their life. In the cases of second or foreign language acquisition, adults are also taken into consideration. The languages that a person acquires in his life span are not store separately, rather they are neuronally together interwoven and therefore influence on each other.
Bilingualism
In general, there are widespread prejudices in Germany against bilingualism and multilingualism. In bilingualism- related projects, the question is to invalidate these prejudices through empirically supported data. Bilingual speakers even in their childhood, exhibit cognitive advantages, which could also be seen in the non-linguistic tasks such as mathematic and can compensate for other disadvantages such as the social origin. Bilingual speakers have cognitive advantages, even in the childhood, which can also be seen in non-linguistic tasks, such as Mathematics, and can compensate for other disadvantages (for example, social origin).
Highly gifted
Inclusion at school is not only about involving students with disabilities or impairments in the learning processes, but also involving the highly gifted ones. The projects on this topic are concerned with for the first time creating psycholinguistic foundations that clarify the advantages arising from giftedness in mathematics and language.
Suche & Personensuche
Kalender
Zur VeranstaltungsübersichtMensapläne
Anfahrt & Lageplan
Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.
Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.
Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.