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Ongoing projects

Language and spatial cognition

The interdisciplinary research project with respect to space, language and cognition aims to investigate the perception of specific architectural spaces. This pioneer project is part of the TU Dortmund, and is a collaboration between the Department of Psycholinguistics (German empirical and experimental linguistics) and Architecture (Chair of Civil Engineering). The eye-tracking method is used to investigate visual attention and cognitive mechanisms that serve as the basis for spatial perception.

Role of language understanding in mathematical problems

In this research project, the role of language comprehension in solving mathematical textual problems is investigated. It is carried out in cooperation with Didactics of mathematics (IEEM, Prof. S. Prediger and Team). With the help of Eye-Tracking, a comparative study is conducted on how students of the 5th class, with a strong hold on language and those with a weaker hold solve the allocation of pronouns in comparatively relative simple tasks. Our hypothesis is that the actual deficits that these students exhibit are due to the understanding of the text and language.

Psycholinguistic study of highly gifted people in mathematics and language

The eye-tracking method is used for the first time in this research project to analyse the reading strategies of highly gifted students (7th to 10th grade) in solving mathematically challenging tasks in different display modes (formula , graph and textual task). The focus is to find how the person proceeds by means of reading techniques in such a task, and whether different reading strategies can be revealed with regard to different gauging criteria (such as, mathematics vs. speech) and other variables (like gender, age).

Possessives in cross-linguistic comparison and from learner’s perspective

The project deals with the influence of the first language (L1) on the second language (L2). A language-contrastive perspective is assumed. The focus is on the second language acquisition of reflexive and non-reflexive pronouns in various languages such as German, English, Norwegian, Polish, Czech.

The main focus of this research project at the TU Dortmund is to gain insight into the influence of Czech as L1 on the acquisition of German or Norwegian as L2. For this purpose, the offline questionnaires as well as the eye-tracking method are used.

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Mensapläne

Anfahrt & Lageplan

Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.

Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.